Saturday, May 21, 2011

jiwa kacau....

"yang luar takkan sama yang di dalam"

luar ko nampak cantik tapi dalam....
luar ko nampak comot tapi dalam....
luar ko nampak jahat tapi dalam.....
luar ko nampak baik tapi dalam.....

patutlah terciptanya peribahasa
"don't judge book by its cover"

banyak benda yang aku belajar kat sabah ni...
kalau kau tengok dengan mata kepala je apa yang ada depan mata...kau takkan nampak apa2...
betul aku kata...
kau perlu belajar untuk tengok dengan mata hati...
itu lebih jelas dan lebih bermakna...
samada kau mahu simpan apa yang kau tengok atau kau keluarkan ia untuk di kongsi...
it's depends...

jauh perjalanan, luas pandangan....
tinggal di satu tempat je mungkin tak membuatkan aku berfikir banyak dan jumpa dengan kebanyakan orang...
dan sekarang aku memang suka merantau dan ambil apa yang ada untuk jadikan pengajaran dan juga iktibar...

banyak orang, banyak ragam...
setiap orang takkan faham apa yang kita faham...
itu pasti!
setiap orang ada hal masing-masing...
ada pengalaman hidup masing-masing...
cara berfikir masing-masing...
mana kita pergi...
dengan siapa kita berkawan....
pemahaman antara satu sama lain harus ada untuk terus kekal bersatu....

pengalaman hidup aku penuh dengan pahit dan manis...
aku bukan budak yang baik untuk disanjung...
aku cuma mahu dihormati sebagai manusia....

Tidak pernah wujud manusia “suci” yang tidak mempunyai masa silam. 
Tidak juga pernah wujud manusia “keji” yang tidak mempunyai masa depan 
(kata2 yang dipinjam)

tak semua orang yang ada kehidupan yang sama dengan aku...
dan tak ramai yang tahu pahit manis aku...
apa yang aku mahu ia dikongsi, aku kongsikan...
apa yang aku mahu ia tersemat abadi, aku abadikan...

notes:jiwa aku memang betul2 kacau sekarang...
aku tak tipu!

1 comment:

Outsiderz said...

belajar lah untuk mencintai masa lepas...
dan jangan lupa cintai juga masa sekarang dan depan..

salah/betul/berjaya/gagal...
itu pengalaman...dan ianya datang utk mematangkan...

haih...optimis...haih